جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: با توجیهات خودروسازها نمیتوان کشور را دچار بحران کرد. تصمیمگیرندگان این حوزه باید جدیتر عمل کنند و بیش از این نباید به خودروسازها امتیاز بدهند. دولتها و تصمیمگیرندگان این حوزه نه مطالبهای از خودروسازها دارند، نه خواستار خروج خودروهای فرسودهاند و نه خواستار بهبود کیفیت خودروهای تولیدی هستند. صنعت خودروسازی هم باید مانند سایر بخشها از شرکتهای دانشبنیان کمک بگیرد، سیستمهای خود را اصلاح کند و کیفیت خودروها را بهبود بخشد که بتواند در بازار جهانی رقابت کند. باید مصرف بنزین خودروهای تولیدی تغییر جدی کند و ناترازی بنزین به حداقل برسد.
طبق بررسیها کشور در سال آینده نیازمند حدود ۳ میلیارد دلار معادل ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان واردات بنزین خواهد بود که این رقم به معنای تشدید واردات بنزین نسبت به سالهای گذشته و در نتیجه ناترازی بنزین خواهد بود.
محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه انرژی و نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با «جوان» گفت: دولتها تاکنون تلاش کردهاند تنها در بخش عرضه بنزین فعالیت کنند، اما در بخش بهینهسازی مصرف سوخت ظرفیتها و سیاستهای پیشنهادی وجود دارد که با بهکارگرفتن آنها میتوان تقاضا را کاهش داد، به طوری که کشور مجبور به تأمین حجم بالای سوخت از منابع بیرونی نخواهد شد. در کشور هر سال بیش از یکمیلیون خودرو تولید یا به ناوگان وارد میشود، این خودروها مصرف بالایی دارند که تأمین این مصارف بالا کشور را با چالش روبهرو کرده است.
وی ضمن بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای ما نزدیک دوبرابر استاندارد جهانی است که باید کاهش پیدا کند، اضافه کرد: خودروهای تولید داخل بیش از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که به هیچوجه قابل توجیه نیست. بخشهای استاندارد باید الزاماتی را در نظر بگیرند که خودروسازی به سمت سرمایهگذاری در زمینه کاهش مصرف سوخت حرکت کنند و سیستم خودروها در موارد مصرف بالا با هشدار مواجه شود. از سوی دیگر باید در سبد سوخت مصرفی خودروها تنوع ایجاد کرد که بنزین تنها سوخت مورداستفاده نباشد و فشار از روی بنزین برداشته شود. در حال حاضر سیانجی تولید میشود، اما فقط ۵۰درصد از ظرفیت آن مصرف میشود و ۵۰درصد ظرفیت آن خالی مانده است. با سیاستهای تشویقی باید ظرفیت استفاده از سیانجی را بالا برد و حتی الپیجی را نیز اضافه کرد.
خطیبی با اشاره به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و تأثیر آن روی کاهش مصرف سوخت در کشور افزود: در حالی که خروج خودروهای فرسوده از ناوگان به فراموشی سپرده شده و مصرف سوخت این خودروها بسیار بیشتر از خودروهای جدید است. در حال حاضر در مقابل ورود بیش از یکمیلیون خودرو به ناوگان در مجموع حدود۳۰هزار خودروی فرسوده خارج میشود که رقم قابل قبولی نیست، زیرا با حجم ترافیکی که در شهرهای بزرگ شاهدیم، باید در مقابل هر خودرویی که پلاک میشود، حداقل یک خودروی فرسوده از ناوگان خارج شود.
وی ادامه داد: اگر خواستار بهبود وضع موجود هستیم، باید بسته به قیمت خودروهای واردهشده به ناوگان یک یا دو خودرو از ناوگان خارج و بعد خودروی جدید پلاک شود. چنانچه دولت با سیاست مالیاتی، مبلغی برای مالیات مصرف سوخت خودروهای فرسوده درنظر بگیرد، برند این خودروها خود برای نوسازی داوطلب خواهند شد. این مالیات هم بسته به سال ساخت، باید بیشتر از مصرف خودروهای نو باشد، شبیه آنچه در برخی کشورهای پیشرفته اتفاق میافتد.
این کارشناس انرژی تأکید کرد: با توجیهات خودروسازها نمیتوان کشور را دچار بحران کرد، تصمیمگیرندگان این حوزه باید جدیتر عمل کنند و بیش از این نباید به خودروسازها امتیاز بدهند. دولتها و تصمیمگیرندگان این حوزه نه مطالبهای از خودروسازها دارند، نه خواستار خروج خودروهای فرسوده و نه خواستار بهبود کیفیت خودروهای تولیدی هستند. صنعت خودروسازی هم باید مانند سایر بخشها از شرکتهای دانشبنیان کمک بگیرد، سیستمهای خود را اصلاح کند و کیفیت خودروها را بهبود بخشد که بتواند در بازار جهانی رقابت کند. باید مصرف بنزین خودروهای تولیدی تغییر جدی کند و ناترازی بنزین به حداقل برسد.
محمدعلی خطیبی در پایان سخنانش موضوع قاچاق بنزین را هم مطرح کرد و افزود: به دلیل اختلاف زیاد قیمت بنزین و گازوئیل با قیمت این سوختها در کشورهای همسایه، در این زمینه بخش زیادی قاچاق صورت میگیرد که متأسفانه مدیریت نمیشود. چنانچه مصرف به این شکل ادامه پیدا کند، سالهای بعد این افزایش واردات بیشتر خواهد شد و رقم وحشتناکی را شاهد خواهیم بود.